RUANG PENGIKLANAN



Jumaat, 12 Ogos 2011

Matahari mengelilingi bumi?

'''Sains merupakan sebuah proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, yang bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat. Dan seperti proses mendapatkan maklumat yang lain, sains bermula dengan pengalaman, dan kemudiannya mendapatkan fakta dan peraturan daripadaya.

Cara sains mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat uji kaji, dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi. Mereka yang melakukan perkara ini dipanggil ahli sains. -Wikipedia-

Namun sejauh manakah kebenaran yang telah ditunjukkan oleh ahli sains??? Persoalan ini mula timbul oleh sesetengah orang yang cuba merungkai kajian-kajian yang di lakukan oleh ahli sains kerana mengangap mereka adalah sang penipu.

http://moslemsunnah.files.wordpress.com/2009/06/5529_1047378199774_1685274978_86575_4632728_n.jpg?w=400&h=557

Jika ZF bertanyakan kepada anda mengenai Sistem suria sudah tentunya anda semua dapat menyebut kesemua Planet didalamnya. Seperti yang semua sedia maklum bahawa bumi mengelilingi matahari dan  bulan mengelilingi bumi.. Tetapi tahukah anda bahawa satu ketika dahulu teori ini telah ditentang oleh pihak Gereja. Kerana apa mereka membantah??? kerana ianya bertentangan dengan kitab Bible mereka.

Kitab Bible telah menceritakan bahawa bumi adalah pusat cakerawala dan matahari yang mengeliling bumi. Kesan dari bantahan itu mereka yang mempercayainya akan diseksa, dibunuh serta dibakar hidup-hidup. Bantahan ini mungkin ada benarnya...ZF ulangi mungkin ada benarnya... kenapa ZF berkata bergitu??? Mari kita lihat pada beberapa potongan ayat yang terdapat didalam Al-Quran.


Dan matahari; ia beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; (38) Dan bulan pula Kami takdirkan ia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya seperti tandan yang kering. (39) matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing. (40)
 Surah Ya-seen (Ayat 38-40)


 Di dalam surah Yasin, terdapat ayat yang jelas menunjukkan matahari itu bergerak dan bukan berada pada kedudukan yang tetap untuk menjadi paksi cakerawala.

  
Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy dan Dia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya); tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkan segala urusan; Dia menerangkan tanda-tanda kekuasaanNya satu-persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu
 Surah Al-Rad (ayat 2)


Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu.
 Surah Ar-Rahman(Ayat 5)


Dia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar; Ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya) dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya) dan Dia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.
 Surah Az Zumar (Ayat 5) 


Allah jua yang memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti) dan Dia yang memudahkan peredaran matahari dan bulan; tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Yang melakukan semuanya itu ialah Allah Tuhan kamu, bagiNyalah kuasa pemerintahan; sedang mereka yang kamu sembah (yang lain dari Allah) tidak mempunyai sesuatu pun walau senipis selaput biji kurma.
 Surah Fatir (Ayat 13)


Tidakkah engkau memerhatikan bahawa Allah memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti) dan Dia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)? Tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
 Surah Luqman (Ayat 29)


Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing
 Al-Anbiya (Ayat 33)


Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat,
 (QS. Al Baqoroh : 258


sesungguhnya Allah menahan langit dan bumi supaya jangan bergeser, dan sungguh jika keduanya bergeser tidak ada seorangpun yang dapat menahan keduanya selain Allah. Sesungguhnya dia itu maha penyantun lagi maha pengampun.
 (QS. Fathir[35]:41)


 Jadi, ayat Al-Quran mana yang cerita bumi bergerak dan beredar matahari?



Dengan ayat-ayat diatas ISKANDAR PTOLEMY pada tahun 150 Masehi telah membatalkan Teori mengenai bumi mengelilinggi matahari. Namun perkara ini hanya dapat bertahan selama 12 abad. Kemudian bagun sebuah pemerintahan gerja yang baru setelah ahli-ahli yang terdahu telah dibunuh  yang telah membangkitkan semula teori mengenai bumi yang mengelilingi matahari dan diguna pakai senhingga sekarang.

aku tulis nie percaya tak?

Rabu, 10 Ogos 2011

Mercun oh mercun di bulan Ramadhan





Seorang kanak-kanak yang juga pemain bola sepak kebangsaan bawah 12 tahun, cedera empat jari tangan kiri, termasuk kuku pada jari manis tercabut selepas percubaan menghasilkan mercun dengan mencampurkan ramuan belerang dan karbaid ke dalam ‘starter’ (penghidup) lampu sebelum dinyalakan menggunakan sumbu, tiba-tiba meletup, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam di Kampung Ketil, Pengkalan Kubor, Tumpat, Mohd Nazirul Hasif Mailang, 12, dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini, oleh bapanya, Mailang Sari, 38, untuk dirawat.

Bagaimanapun, Mohd Nazirul yang baru pulang dari Jepun, 27 Julai lalu selepas menyertai satu pertandingan, dibenarkan pulang ke rumah, semalam.

Menurutntya, sebelum kejadian, dia membeli mercun bola dan mengambil belerangnya untuk dicampur dengan karbaid dalam penghidup lampu kalimantang bagi menghasilkan mercun yang diletup menggunakan sumbu. “Sebelum ini, sudah tiga kali saya menghasilkan mercun itu dan berjaya, tetapi percubaan kali keempat tidak berjaya. Ketika mencucuh sumbu mercun itu, ia tiba-tiba meletup dan serpihannya terkena pada jari tangan kiri serta lengan.

“Ayah menghantar ke Hospital Tumpat untuk rawatan. Saya kemudian dirujuk ke HRPZ II, kira-kira jam 11 pagi, hari ini (semalam),” katanya yang mengakui serik.

Sementara itu, Mailang berkata, dia tidak menyedari anak sulungnya itu membuat mercun dan hanya mengetahuinya apabila terdengar letupan kuat di luar rumah.


Kes itu menjadikan Kelantan mencatat tiga kes kecederaan akibat bermain mercun dalam tempoh tidak sampai seminggu.

Khamis lalu, seorang remaja, Nasrudin Mohd Nazli, 19, hilang tiga jari tangan kirinya dan cedera di muka selepas mercun bola yang dinyalakan ketika membonceng motosikal meletup di tangan sebelum sempat dilempar dalam kejadian di Kampung Dewan Beta, dekat sini.

Ahad lalu pula, pelajar tingkatan tiga, Nik Nurshazreen Nik Dzulhaimi, 15, putus saluran darah pergelangan tangan kiri akibat terkena serpihan mercun di Taman Anggerik, Kok Lanas.

aku tulis nie percaya tak?

Ahad, 7 Ogos 2011

Lensbaby Composer Pro / Sweet 35



Gambar-gambar diatas adalah antara gambar yang boleh diambil dengan effect yang sangat-sangat cantik yang boleh diambil menggunakan lensbaby ni.


aku tulis nie percaya tak?

Bahaya "MURTAD" berleluasa

‘Banyak usaha pujuk umat Islam murtad’
Oleh Faiza Zainudin

2011/08/07

Pihak berkuasa agama kurang tegas: Mufti Perak

KUALA LUMPUR: Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata banyak usaha dilakukan pihak tertentu untuk mempengaruhi dan memurtadkan umat Islam di negara ini, namun tiada tindakan diambil pihak berkuasa agama Islam termasuk pimpinan tertinggi bagi menyekat aktiviti berkenaan.

Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan bukan saja ramai umat Islam memeluk Kristian, malah ada yang memeluk agama Hindu dan agama lain terutama saudara baru seperti India Muslim.
“Apabila saya dedahkan laporan Persatuan Paderi Malaysia yang mengisytiharkan lebih 230,000 umat Islam memeluk Kristian pada 2008, tiada tindakan diambil, malah kata saya itu didustakan.
Berita penuh di Berita Harian

*Lagi kerisauan yang melanda umat Islam diMalaysia
aku tulis nie percaya tak?

Halalkah makanan yang kita makan dan gunakan seharian

Perhhhhhhhhhhh macam-macam makanan yang ada sekarang nie yang tak halal ada mengandungi DNA BABI . Ini satu kerisauan yang nyata bagi umat Islam di Malaysia. Dengan pembongkaran demi pembongkaran dari JAKIM yang makanan yang biasa kita makan ada mengandungi BABI memang satu yang memeranjatkan aku dan kita semua umat islam di Malaysia. Kenapa jadi begini, makanan yang kita buat siapa yang buat adalah orang islam yang buat atau bukan? Dah tentu kebanyakan makanan kita hari ini dibuat oleh orang bukan islam yang memegang ekonomi kita hari ini. Nak salahkan siapa dalam hal ini? Kita sendiri patut rasa bersalah. Mereka mementingkan kekayaan, siapa peduli apa isi nk buat semua makanan tu ada BABI ke janji boleh jual dan tampal logo halal. So kita semua percaya dengan logo halal tu so kita rembat sahaja dan makan.Berapa banyak barang makanan dan peralatan yang benar-benar dibuat oleh orang Islam? Aku sedang berfikir adakah 100% atau hanya 1 % sahaja barangan yang ada dijual diluar sana HALAL. Fikir2 apa patut umat Islam buat sekarang. Hati2 bila membeli barang dan jika anda ingin mengubah semua ini boikot jangan beli lagi.Harap ada orang Islam yang boleh membuat semua yang ada di pasaran kita hari ini. JAKIM teruskan usaha bagi memastikan semua barangan adalah HALAL.


aku tulis nie percaya tak?

LinkWithin