RUANG PENGIKLANAN



Rabu, 3 Oktober 2012

Cendawan Gergasi

Wah ayat propa betul la. Anda pernah tengok cendawan besar giler tak? jarang sekali anda nak masuk hutan atau pergi kilang cendawan tengok cendawan. Tak per saya ada gambar cendawan yang luar biasa besarnya. Jom skodeng gambar cendawan besar ni.

Besar tak cendawan ni
Saya terjumpa cendawan besar ini sewaktu membawa anak-anak jalan-jalan di dalam hutan. Tengok semut pun suka makan cendawan. Maknanya cendawan ini mempunyai khasiat yang tinggi untuk kita makan.

Selasa, 2 Oktober 2012

Keputusan perlawanan Piala Malaysia Suku Akhir ke-2

Keputusan penuh Kelantan, Selangor, Lion IIX dan ATM layak ke separuh akhir setelah menewaskan lawan masing-masing malam tadi.

Kelantan vs Felda United 2-2 (4-3)
Selangor vs Johor FC 2-1 (5-2)
Lion IIX vs Pahang 2-0 (3-2)
ATM vs Negeri Sembilan 3-1 (6-2)

Kepada pasukan yang layak ke separuh akhir tahniah. Era Piala Malaysia Boleh.

Bunga Pokok Kunyit

Jarang sekali kita dapat melihat bunga pokok kunyit. Yang biasa kita lihat adalah kunyitnya sahaja dan daunnya yang digunakan untuk masak rendang bila raya. Orang sekarang tahu ker bentuk kunyit tu sebab yang ada kat pasaraya hanya serbuk sahaja. Kali ini saya ingin berkongsi gambar bunya pokok kunyit pula.

Gambar kurang jelas disebabkan kamera phone jer hehehe.Layan aja lah yer.



Doa Sebelum Memulakan Kerja

Sebelum kita memulakan kerja kita haruslah membaca doa yang seringgan-ringannya adalah dengan membaca Bismillahirahmanirohim untuk keberkatan kita melakukan kerja kerana Allah atau yang panjangnya seperti dibawah.. Sorry gambar tak boleh rotate pulak



Bunga Ulam Kencur

Jarang sekali kita nak nampak bunga ulam kencur. Aku panggil pokok ni kencur bahasa jawanya rasanya hehehe tapi kalau lain tak tau la. Bunga dia cantik sekali seperti pokok orkid. Jom skodeng gambar bunga pokok kencur ni.Biasanya daun dia dan akarnya dibuat masak pecel ikan pari, lele atau di buat ulam masak urap. Entah betul ke tidak bahasa yang aku guna nie. Tapi kalau korang tak pernah tengok bunga pokok kencur ni meh saya kongsi dengan anda.


Pokok Ulam Kencur

Bunganya cantik seperti bunga orkid


Hanya kembang diwaktu pagi dan layu dipetang hari

Hati-hati Pelaburan Emas Palsu

Heboh..heboh bukan jom heboh tapi heboh pasal pelaburan emas palsu yang kini berleluasa kerana banyak penipu-penipu internet telah membuat pernigaan pelaburan emas.Jadi berhati-hati jangan sampai anda tertipu dengan bisnes pelaburan emas yang melambak di internet sekarang ini.

Antara berita utama surat khabar hari ini lebih 50 ribu pelabur emas tertipu seperti dalam Berita Harian

Pelanggan Genneva Malaysia berkumpul di depan premis berkenaan ketika Bank Negara Malaysia membuat pemeriksaan bersama KPDNKK. - Foto Mokhsin Abidin  
Pelanggan Genneva Malaysia berkumpul di depan premis berkenaan ketika Bank Negara Malaysia membuat pemeriksaan bersama KPDNKK. - Foto Mokhsin Abidin
Kuala Lumpur: Lebih 50,000 pelabur sebuah syarikat pelaburan dan perdagangan emas terjerat apabila tiga pejabat Genneva Malaysia Sdn Bhd di Jalan Kuchai Lama di sini, diserbu pihak berkuasa, petang semalam.

Syarikat itu difahamkan sudah terbabit dalam perdagangan emas membabitkan lebih RM5 bilion sejak 2007.
Bank negara serbu

Serbuan dibuat Bank Negara Malaysia (Bank Negara), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) jam 2 petang.

Serbuan serentak turut dilakukan Jabatan Hal Ehwal Komersial Singapura ke atas Genneva Pte Ltd di republik itu.

Dalam serbuan di sini, pihak berkuasa merampas beratus-ratus kotak berisi dokumen urus niaga membabitkan transaksi jual beli emas, komputer, kepingan emas dan sejumlah wang tunai.

Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 25 (1) Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 dan Seksyen 4 (1) Akta Pengubahan Wang Haram Mengikut laporan sebelum ini, orang kenamaan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan ahli perniagaan adalah antara pelabur syarikat berkenaan.
Menurut kenyataan bersama dikeluarkan semua agensi terbabit dalam operasi itu semalam, syarikat berkenaan diserbu kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah undang-undang yang ditadbir oleh semua agensi berkenaan.

Sementara itu, sumber berkata, siasatan sedang dibuat sama ada syarikat pelaburan emas yang menggunakan nama sama di Singapura ada kaitan dengan operasi Genneva di Malaysia.

Katanya, serbuan dilakukan hasil maklumat risikan dan aduan diterima daripada orang ramai berhubung aktiviti syarikat itu.

Sumber itu memberitahu BH, syarikat berkenaan mula beroperasi sejak 2007 dan ketika itu didaftarkan sebagai Genneva Sdn Bhd serta pernah didakwa pada 2009.

"Selepas didakwa, syarikat itu didapati menukar namanya pada tahun lalu untuk meneruskan kegiatan mereka.

"Bank Negara dan semua agensi yang terbabit dalam serbuan ini (semalam) sedang menjalankan siasatan mengikut akta dan kesalahan di bawah bidang kuasa masing-masing," katanya.

Sementara itu, sehingga jam 10 malam tadi, beratus-ratus pelanggan Genneva Malaysia berkumpul di hadapan pejabat syarikat berkenaan.

Bagaimanapun, kehadiran polis berjaya mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini.

LinkWithin